Hei.
Jeg tror på Jesus Kristus som Guds enbårne sønn, at han ble korsfestet, død og oppsto på tredje dag. Jeg er frelst og døpt, og antakelig pinsevenn, uten at det siste betyr all verden for meg. Jeg har lest innlegg og motinnlegg på FB, og må ærlig talt si at det dere diskuterer ligger langt over min forstand, hvilket jeg lett kan erkjenne. Jeg har samtalt med brødre og søstre om hva vi skal mene og synes om hva vi leser i innleggene, men vi kommer til kort de fleste av oss. Jeg lurer på om dette er viktig for min tro og frelse? (forts)
Mitt svar til deg: Del 1
Hei broder!
ALT AV JESUS – HVEM HAN ER OG HAR GJORT ER GUDS GAVE TIL OSS
Du skriver at «du lurer på hva som er viktig for din tro og frelse.» Jeg har det synet at når man tror på Jesus av hjertet da er man tilregnet alt Jesus er og har gjort uten egne prestasjoner. Derfor skriver Paulus følgende:
- Ef. 2:8-9 For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. 9 Det er ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg.
Det Jesus har gjort gjør at du er en del av det nye skaperverket. Derfor fortsetter Paulus:
- Ef.2:10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.
Dette er grunnleggende og det har blitt vårt gjennom en ny fødsel. Det gud har gjort i Kristus er fundamentet, men må følges av Åndens verk i hjertet.
FØDT PÅ NY
Det andre jeg vil minne om er Jesu samtale med Nikodemus.
Nikodemus var en Israels lærer som fikk høre at han måtte fødes på ny for å være med i Guds rike. Hvordan definerer man født på ny? Jødene hadde feilaktige fortolkningsprinsipper. De forkastet Jesus og apostlenes budskap på grunn av at de tok alt «bokstavelig». Deres «mindset» var at alt dreide seg om fysiske ting. Derfor spør Nikodemus: Hvordan kan et menneske fødes ny når man er gammel? Kan det annen gang komme inn i mors liv og fødes?
Selv om et menneske skulle komme inn i mors liv og fødes flere ganger, ville det fremdeles være kjød. Det som er født av kjødet er kjød. Derfor må alle fødes av Guds Ånd. Grunnteksten skal ifølge de lærde si; født «ovenfra» ved Guds Ånd». T. Austin Sparks sa at opplevelsen «født på ny» er å motta Guds eget liv ved siden av vårt eget. Derfor sier Paulus at han lever et liv i kjødet, men også hvordan det nye livet korsfester det gamle, Rom.8:13, Gal.2:19-20.
Noen trodde på Jesus uten å ha «frelsende tro». De trodde fordi de så tegn og mirakler, men han betrodde seg ikke til dem fordi han visste hva som var i dem, Joh.2:23-24. Nikodemus trodde også at det var noe med Jesus da han så tegnene. Men han var ikke født på ny. Dette viser at å tro på tegn og mirakler i seg selv ikke frelser – men kan vekke oppmerksomheten og lede til frelsende tro. Det ser ut til at det skjedde i Nikodemus sitt tilfelle.
Da Nikodemus spurte Jesus hvordan dette skulle gå til svarte Jesus med erfaringen Israel hadde i ørkenen med kobberslangen. De var bitt av slanger og forgiftet og dødende. De ropte til Herren og Herren ba Moses om å sette opp en kobberslange. Hver den som så opp på kobberslangen overlevde, Joh.3:14. Deretter går Jesus til Joh.3:16 som alle kjenner.
Budskapet er dette:
- Å tro på at en person som hette Jesus har levd frelser oss ikke
- Å tro at Jesus gjør under i dag frelser i seg selv ikke
- Men å komme til Jesus som en fortapt sjel, forgiftet av Satan og synden, er frelsende tro som fører til forsoning, gjenopprettelse og dermed nytt liv.
Derfor er du frelst ved troen på Jesus og det inkluderer hva han gjorde for deg på Golgata. Men begrepet «frelse» brukes også på en utvidet måte i NT. Det er derfor Paulus snakker om at «Kristus måtte vinne skikkelse i dem». Paulus sier også at frelsen er nærmere nå enn da vi kom til troen, Rom.13.11. Det tales derfor også om flere høytider enn påske i 3.Mos.23, som viser at frelse er mer enn en ny fødsel.(forts)